Tuesday, November 1, 2011

Rezeki datang dari Allah

Bismillahirrahmanirrahim.
~Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang~

Alhamduliillah, kita masih diberikan rezeki untuk bangun pada pagi ni menghdrup udara segar. Pagi ni aku bangun dan terniat di hati nak tulis something tentang rezeki.

Rezeki datang dari Allah dari pelbagai sudut, dari sudut yang tak terjangka. Klik sini.

Teringat satu cerita yang aku dengar kat IkimFM tentang seorang penjual tempe.
Seorang penjual tempe yang yakin dan percaya rezeki datang dari Allah. Setiap hari dia berdoa dan yakin akan reziki yang telah ditentukan untuknya. Satu hari, tempe yang dia sediakan tak masak. Mentah. Dia berdoa kepada Allah, dan dia yakin lalu dia pergi ke pasar macam biasa untuk menjual tempe yang mentah tu. Siapa la yang nak beli tempe mentah kan? cerita penuh kat sini

Namun rezeki itu ada di mana-mana dengan izin Allah. Lalu ada seorang membeli tempe mentahnya itu. Keesokan harinya orang itu datang kepadanya dan meminta tempahan tempe mentah yang banyak untuk dibawa ke luar negeri. Sebab kalau bawak tempe mentah, bila sampai ke luar negara tempe tersebut akan masak dan masih segar.

Cerita ini nampak mudah tapi sangat mendalam maknanya.

Aku merenung kembali pada diri aku. Bersyukur. Lagi 3 hari raya korban. Masa raya puasa hari tu, aku tak beli baju raya pun. Takpe, aku tak kisah,.Tapi dalam pada itu, Allah telah memberikan rezeki kat aku melalui seorang hamba yang bermurah hati bai aku sepasang baju kurung. Syukur! Alhamdulillah. Siapa sangka?

Mungkin nampak biasa di mata orang tapi bagi aku, aku faham rezeki Allah ada di mana-mana.

Dari itu, bersyukurlah dengan apa yang ada. Ustaz Asri kata dalam satu ceramahnya, kita ingat rezeki itu bila kita dapat sesuatu yang baru tapi kita lupa apa yang kita ada itu juga adalah rezeki.

Rezeki datang dari Allah, berusahalah dan minta dipermudahkan. =)
Manusia tidak akan menghargai nyamannya embun pagi jika tidak pernah merasai panasnya terik mentari.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...