Friday, March 25, 2011

Tasya, Jangan Menangis Sayang..

Bismillahirrahmanirrahim..

    Alhamdulillah. Seronoknya dapat balik rumah. Untung la rumah dekat. Kalau tak balik rasa rindu kat seseorang. TASYA

    Semalam masa ambik Tasya kat rumah Kak Zah terus dia bagi tau result exam. ''Saya dapat BI 96 kakak'', bibir mungil itu berbicara. Sampai je rumah, terus dia masuk bilik ambik kertas periksa yang lain. Not bad la. Semua dapat A. Cuma ada satu dapat tujuh puluh lebih. Subjek apa tah. Tak ingat..

       Malam tu masa abah balik, abah cakap Matematik Tasya dapat lima puluh lebih. Ouh..pandai|! Tadi dia tak unjuk pun kertas Matematik. Dan abah seperti biasa cakap ''Kesian Tasya tak de siapa ajar kat rumah. Kakak dengan abang dulu arwah mak yang ajar''. Memang, dulu kerja sekolah aku, buku-buku aku semua terjaga. Buku kalau ada terlipat sikit kat bahagian bucu buku tu mak akan suruh betulkan.
Mak ajar buat kerja sekolah kemas-kemas. Tulis lawa-lawa. Ajar aku mewarna, lukis. 

      Tapi Tasya, independent. Tapi Tasya mewarisi bakat seni mak. Aku je yg keras tangan sikit. Masa hujung tahun lepas, masa cuti sem aku tengok la buku-buku Tasya. Banyak jugak yang tinggal separuh jalan. Tak siap. Bila tanya Tasya, dia cakap tak sempat nak salin masa kat kelas. Tulisan dia pun tak berapa nak kemas. Sayu je aku tengok.. Nak buat macam mana, abah balik rumah ambik Tasya pukul 5.30..nak dekat pukul 6 jugak kadang-kadang. Lepas tu abah nak kemas, masak, urukan rumah.. Sepatutnya balik nak rehat-rehat, tapi ni banyak lai kerja kena buat. Tapi abah tak pernah merungut. Kadang-kadang abah sibuk siang ikan kat belakang, Tasya bawak buku Tanya abah macam mana nak buat itu, macam mana nak eja ini.    

      Pagi ni masa aku lap habuk kat meja tv aku nampak kertas warna pink bentuk love. Siapa lagi kalau bukan Tasya. Aku bukak, dan baca... Saya kaler gambar lepas tu saya tengok kartun yang mak saya lukis. Saya menangis sebab saya sedih mak saya meninggal. Dan kat belakang tu ada gambar muka orang sedih dengan satu lagi gambar orang menangis. Lepas tu dia tulis, embira atau menangis kat gambar-gambar tu.

       Selama ni dia tak pernah pun cakap dekat aku pasal mak. Pandai berlakon macam aku budak ni. Tasya...selagi kakak, abang dengan abah ada, kami takan biarkan adik. Kakak sayang Tasya!

      

        

     

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...