Friday, October 15, 2010

Kesempitan Itu Ujian

Bismillahirrahmanirrahim.. Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.. Sesungguhnya Dia yang lebih tahu akan segala sesuatu yang terjadi di langit dan di bumi. Yang tersembunyi di sebalik sesuatu, segalanya di bawah penjagaanNya.

Kadang kala bila kita senang, kita alpa, kita lupa.
Kadang kala kita lupa untuk bersyukur dengan nikmat yang melimpah.

Kesempitan. Itu yang aku rasakan di saat ini. Pastinya abah pun begitu, malahan lebih berat bebannya. Tapi abah tak tunjuk. Kan abah kan? Abah tak nak tunjuk yang abah tengah runsing. Mana nak cekau duit.

Ya Allah..kami diuji. Seminggu lepas beg duit abah hilang bersama duit RM 200. Alaa..200 je..
Bagi orang lain mungkin 200 tak bawa apa-apa makna. Tapi bagi kami, 200 tu memang  sangat-sangat perlu. Tiap-tiap bulan memang duit cukup-cukup untuk kegunaan sebulan. Jarang dapat simpan.

Dah la bulan ni abah kena bagi kat aku RM200 sebab duit aku pun dah habis. Kalau diikutkan hati memang tak nak mintak tapi nanti kau nak makan apa.. Kat situ dah hilang RM400 dalam bulan ni. Termasuk duit yang hilang. Tak termasuk lagi duit abah nak buat ic baru. RM200 untuk sebulan. Ya, memang aku kena jimat cermat. Mungkin orang lain fikir pelik bila tengok aku selalu makan maggi. Bukan aku nak, tapi nak buat mcm mana. Kena la jimat. RM200 tu untuk sebualn=RM50 seminggu. Ya Allah, ini ujian dariMu untuk menguji kekuatan dan kesyukuran kami kepadaMu. Kuatkan lah kami ya Allah.

Dan satu lagi yang merunsingkan aku, duit yuran yang tak bayar lagi. Ada lebih kurang RM2200! Dan minggu depan minggu terakhir untuk bayar. Paling paling pun aku kena bayar RM1700, kalau tak bayar tak boleh ambik exam. Aku tak bagi tau abah pun. Sebab aku tau abah memang tak ada duit. Kalau aku bagi tau mesti abah akan cari jugak duit dan itu yang aku tak nak. Cukuplah, aku tak nak susahkan abah.

Apa perlu aku buat? Setakat ni aku tak tau lagi tapi aku yakin, pasti ada jalan keluar. Tadi sahabat aku cakap nak buat surat ke Pejabat Bendahari. Aku pun akan buat begitu. Minta dikecualikan daripada arahan tersebut sehingga dapat duit JPA.

llah itu Maha Pemurah. Dia kurniakan kawan-kawan, sahabat-sahabat yang baik kepadaku. Sejak 3 hari lalu ada saja orang belanja aku makan tanpa aku minta. Zaty, Ku, Kak Da, Apih (belanja tambang LRT)..terima kasih ye! Lain kali belanja lagi..hihi

Alhamdulillah, sekurang-kurangnya aku masih dapat menikmati makanan. Aku bersyukur. Alhamdulillah~

Sekian..

Saturday, October 2, 2010

[Nasyid] Open Your Eyes -Maher Zain

Open You Eyes..Luv Nature Luv da Creator.



 


Look around yourselves
Can't you see this wonder
Spreaded infront of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony

Let's start question in ourselves
Isn't this proof enough for us
Or are we so blind
To push it all aside..
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Look inside yourselves
Such a perfect order
Hiding in yourselves
Running in your veins
What about anger love and pain
And all the things you're feeling
Can you touch them with your hand?
So are they really there?

Lets start question in ourselves
Isn't this proof enough for us?
Or are we so blind
To push it all aside..?
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

When a baby's born
So helpless and weak
And you're watching him growing..
So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look quiet we'll see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Open your eyes and hearts and minds
If you just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Allah..
You created everything
We belong to You
Ya Robb we raise our hands
Forever we thank You..
الحمد الله
Alhamdulillah.. 
'' Indah kan lirik lagu ni. Indahnya alam cipaan Allah ni. SUBHANALLAH..
Mari hayati keindahan alam..kehijauan daun, kemerduan unggas..waaa..rindu kat tasik! Sob3..''

Mana Pelangi?

 Bismillahirrahmanirrahim..
''Biar hujan di dalam hati, pasti ada pelangi yang menanti. InsyaAllah. ''
Biar tiada orang yang memahami, asal Dia tahu apa yang terbuku dihati.
Biar orang membina persepsi, asal aku kenal diri sendiri.
Memang senang orang berbicara. Tapi bila ketikanya kita sendiri yang menghadapi, baru kita tahu kuat atau lemahnya diri kita. Dengan sedikit kekuatan yang masih berbekal itu, aku meneruskan langkah. Dengan keyakinan bahawa Dia masih ada bersamaku. La tahzan Mimi.

Mungkin harapanku terlalu tinggi mengharapkan orang lain untuk memahami. Aku anak sulung yang mempunyai dua orang adik yang masih kecil dan mentah, dulu aku rapat dengan arwah mak berbanding dengan abah. Mak la tempat aku bermanja. Walaupun dah besar panjang, aku selalu main geletek-geletek denygan mak. Dan kami akan ketawa terkekeh-kekeh. Kadang-kadang masa mak makan, sengaja aku minta mak suapkan. Bukan nak sangat pun, tapi sengaja nak bermanja-manja. Tapi, kalau ada apa-apa masalah aku jarang bagi tau mak. Aku tak nak bebankan mak dan buat mak risau.
Tapi, kata orang seorang ibu dapat hidu sebarang perubahan pada anak-anak mereka. Ya..mak selalu saja dapat menghidu. Aku pun pura-pura seperti biasa. Berlagak cool konon. Tapi mak tak pernah mendesak aku. Dia amat memahami. Sampaikan kalau teringin nak makan sesuatu pun, aku tak perlu cskap kat mak. tup-tup tengok mak dah masak. Seakan dia dapat membaca apa yang aku fikir. 
Bila tinggal kami berdua, mak mula bercerita kisah keluarganya. Kisah opah, tokwan..pak long, pak lang dan sebagainya. Bila aku cerikan kat mak impian dan angan-angan aku, mak selalu mengingatkan agar aku tidak berangan-angan kosong.  Sungguh, aku amat merindui saat-saat itu. 
Sekarang,  aku kesepian. Bukan abah tak ambil berat. Tapi sentuhan kasih seorang ibu yang aku rindui saat ini. Aku tahu abah sayamgkan aku,. Namun, bak kata orang lelaki kurang sedikit dalam bab mengekspresi kasih sayang berbanding dengan perempuan. Abah pun dah banyak berlelah sepanjang pemergian mak. Abah yang banyak berkorban. Kakak sayang abah.
Dan itu yang orang tak faham. Tiada siapa lagi yang berada di sisi aku kini. Aku terasa kesepian. Seakan-akan berjalan di muka bumi ini tanpa ada siapa yang pduli. Tiada siapa yang meengambil berat. 
Entah mengapa semalam aku tersentuh sekali dengan bicara temanku. Ya, bukan salah dia sebenarnya. Cuma aku yang terbawa-bawa dengan emosi. Entah la, segalanya berbeza kini. Dan aku tiada lagi tempat untuk mengadu. Ada sebenarnya. Cuma aku sering terlupa Dia. Ya Allah, ampunkan aku. Teman, maafkan aku. Mungkin kerana aku tidak pernah menceritakan kepada sesiapa. Lagipun aku tak suka bercerita melainkan ada orang yang tanya. Tapi bukan semua benda aku dapat cerita dengan mulut, Tak reti.
Bukan niatku nak menyusahkan sesiapa. Namun aku rasa senang sekali kerana ada insan yang mengambil berat. Terima kasih bro sebab tanya kenapa saya tak suruh dia ambik kat kolej. Walaupun pada orang lain benda tu simple, tapi bagi aku itupun dah cukup baik sebab ada orang yang sudi ambik tau pasal aku. Kot. Orang lain yang ada abang dan kakak mungkin tak faham apa yang aku rasa.
Maaf la bro, banyak menyusahkan selama ni. Selalu je belanja saya. :D Juga kepada Ku, roomate yang caring. Kak Iza jugak, mimi tau Kak Iza call sebab nak tau Mimi ok ke tak kan? Tapi hang pi ceghita pasal menda lain.Haha. Juga kepada rakan-rakan yang saya tak sebut di sini.ngee..:D Maaf la ya, i can't say by words. Tak reti bercerita. Tapi menulis, yes thats me. I'm more to writing rather than speaking. :) Tapi BM la. BI..err..
 Hisy..sudah-sudah la tu Mimi. Lap-lap la air kat hidung tu. Haha. Teruskan hidup dengan gembira dengan orang-orang yang ada disekelilingmu!  Gembirakan orang lain adalah cara untuk hidup bahagia. Live life the fullest! Wee~  Teruskan hidup! Dan jangan lupakan doakan mak setiap waktu. InsyaAllah.
Once more: ''Biar hujan di dalam hati, pasti ada pelangi yang menanti. InsyaAllah. '' :DD CHILL~!!


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...